فمنیست باشیم یا نه؟

میدونم با این پست هم خانوما رو با خودم دشمن میکنم و هم آقایون رو! ولی حس میکنم باید این حرفارو بزنم، قصد ندارم از تعریف فمنیسم، تاریخچه و شاخه هاش بگم؛ اگه علاقه مند باشید با صرف یکی، دو ساعت تمامش رو از اینترنت پیدا می کنید؛ لطفا حوصله کنید و تا آخر این مطلب رو بخونید و خودتون قضاوت کنید.
مادر بزرگ من تنها دختر والدینشون بودن، با پسرخالشون ازدواج می کنن، کسی در طول زندگی از گل نازکتر بهشون نگفته و بیشتر عمرشون دست به سیاه و سفید نزدن! یه دونه دختر دارن و دوتا نوه دختر که می پرستنشون؛ همیشه میگن که اگه بجای یه دونه دخترم، یه پسر داشتم، الان چقدر تنها بودم ولی مادر بزرگ من با حالت خاصی در چهره وقتی از جنسیت بچه های کسی میپرسن، میگن پسر نداره؟ (هر کودوم شما که یه مادر بزرگ ۸۶ ساله داشته باشید با این حالت چهره آشنایید؛ یعنی ای بدبختِ بیچاره که پسر نداره!)، مادربزرگ من یه جمله قصار هم دارن: “خدا، مرد رو بالاتر قرار داده!”

با این طرز تفکری که تو ذهن زنهای ما و به تبع اون مردایی که تربیت می کنن،  حکاکی شده، چه باید کرد؟  بعضی ها معتقدند که زن معمار جامه مرد سالار است، شاید تنها این بنای پوسیده را مرمت می کنهد، شاید هم معمارش باشه اما معتقدم که کار زیادی نمیشه کرد تنها نتیجه این جریان رفتارهای افراطی زنان در آینده و شیوع پدیده زن سالاری است که خود به خود پس از سالها باز مردسالاری پدید می آورد و این سیکل معیوب تا باد چنیین بادا، ادامه پیدا می کند.
دقت کردید که بیشتر زنهایی که داعیه فمینیست بودن دارن، زندگی های پریشونی دارن و خودشون یه جورایی یا مرد ذلیلن یا مشکل خانوادگی دارن، اتفاقا مرد ها همین مسائل رو پیراهن عثمان میکنن و میخوان ثابت کنن که دنبال این بحثها رفتن، آخر و عاقبت نداره؛ بیایید از یه زاویه دیگه به این قضیه نگاه کنیم؛ زنهایی که برای به دست آوردن حقوقشان در مقابل مردها مشکل دارن، جذب این گروه ها میشن، پس به نوعی پاهگاه و راه نجاته..
صحبت از حقوق شد؛ نمی دونم زنهای ایرونی با چه اعتماد به نفسی  به مردا زور میگیم؟ همه قوانین به ضرر ماست! فکر نکنم لازم باشه که لیست کنم که: دیه زن نصفه، شهادت زن نصفه، واسه آب خوردن هم باید از شوهرش اجازه بگیره، حق طلاق نداره…..
و اما حکایت شیرین طلاق؛ اصلا خوشحال نشوید که شوهر پولدار دارید؛ هر وقت اراده کرد بدون اینکه احتیاج به هیچ بهانه چه رسد به دلیل محکمه پسند، با پرداخت کامل مهریه، حق دارد طلاقتان دهد! راستی میدونید حق طلاق چیه؟ شما هرگز حق طلاق ندارید چون زن هستید و حق طلاق ذاتا با مرد است؛ تازه اگر هم با کلی چک و چونه حق طلاق را به شرایط ضمن عقد اضافه کنید، اول اینکه این حق از مرد گرفته نمی شود بلکه شما هم وکیل میشوید از طرف شوهرتان که به وکالت از او، خود را مطلقه کنید!!
هیچ نتیجه ای نمیگیرم و مطلب رو با جمله ای از جمیله کدیور در کتاب “رویاهای زنانه در دنیای مردانه ” به پایان می برم:
“آیا می‌توان در آینده نیز از رویاهایمان سخن بگوییم، و جهان مردانه را به چالش فرا خوانیم؟ باید به انتظار نشست …”

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.