کیم جونگ سوک: بانوی اول انقلابی کره شمالی

کیم جونگ سوک

کیم جونگ سوک، همسر اول کیم ایل سونگ، بنیانگذار کره شمالی و مادر کیم جونگ ایل، رهبر سابق این کشور و مادربزرگ رهبر فعلی کره شمالی، کیم جونگ اون، یکی از چهره‌های برجسته در تاریخ انقلاب کره شمالی است. او در ۲۴ دسامبر ۱۹۱۷ در شهرستان هوریونگ، واقع در استان هامگیونگ شمالی کره، که در آن زمان تحت استعمار ژاپن بود، به دنیا آمد.

کیم جونگ سوک به عنوان یک پارتیزان فعال در جنبش «چریک‌های کره‌ای ضد ژاپن» شناخته می‌شود. او در کنار همسرش کیم ایل سونگ در مبارزات انقلابی علیه اشغال ژاپن شرکت داشت و به عنوان یک فعال کمونیست در تاریخ کره جایگاه ویژه‌ای دارد. برخی منابع او را بزرگ‌ترین دختر از دو دختر یک کشاورز فقیر کره‌ای می‌دانند. اما خبرگزاری مرکزی کره (KCNA) بیان می‌کند که او یک برادر کوچکتر به نام کیم کی سونگ نیز داشت.

براساس زندگی‌نامه رسمی کیم ایل سونگ، کیم جونگ سوک در ۲۲ سپتامبر ۱۹۴۹ به دلیل حاملگی خارج از رحم درگذشت. اما برخی منابع دیگر مانند هارولد معتقدند که او به دلیل مصائب و فشارهای فراوانی که به عنوان یک مبارز چریکی متحمل شده بود، جان خود را از دست داد.

کیم جونگ سوک همواره به عنوان یک نماد مقاومت و وفاداری به آرمان‌های کمونیستی در تاریخ کره شمالی مطرح شده است. تلاش‌ها و فداکاری‌های او در دوران مبارزه انقلابی، به ویژه در کنار کیم ایل سونگ، نقش مهمی در شکل‌گیری چهره کره شمالی امروز داشته است.

مطالب مربوط به کره شمالی را از اینجا بخوانید

داستان کره شمالی را از پادکست دو میم بشنوبد

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.