یک فنجان زندگی

 

و کیست که لذت یک فنجان چای ِ داغ، شفاف، گس و تلخ را زمانی که خسته ی کار است را حس نکرده باشد یا لحظه ای جادویی را با آن گوارا تر نکرده باشد…
خصوصا چای ِ محصول «آسام» یا «سیلان» که کاملا دم کشیده باشد، چای کله مورچه ای «کنیا» البته حسابش کاملا جداست!
از بین انواع چای هندی که اگر اصل باشد، همه اش بی نظیر است؛ چای «Lopchu»  کاملا متفاوت است. بعد از اینکه کاملا دم کشید (چای هندی دیر دم است و باید با حوصله تهیه شود)، کم رنگ است، انگار که آژان دیده ولی سعی نکنید که پر رنگ شود، کمی امتحان کنید، کاملا تلخ و گس و گیرا، حتی اگر قهوه هم بی خوابتان نمی کند، یک فنجان از این چای را امتحان کنید!
در بین چای های هندی که در ایران بسته بندی می شود، کودک فهیم «چای جهان» را پیشنهاد می کند. از بین این نوع چای هم، همانی که قوطی اش کوچکتر است و زمینه اش کرم رنگ است، به بقیه ارجح است. متاسفانه برند معروفی از چای کله مورچه ای نمی شناسم، باید از فرد مطمئنی به صورت فله بخرید.
چای های ترکیبی مثلا چایی دارچین، چایی با عسل، چایی با هل، چای با نعناء یا چای با لیمو (برش های خشک لیمو را در فنجان چای بیندازید یا کمی لیمو ترش تازه در فنجان بچکانید) از قدیم الایام مرسوم بوده اند اما چای های میوه ای شاید پدیده ی نسبتا تازه ای باشد. کودک فهیم شخصا طرفدار چای میوه ای نبوده خصوصا که اکثرا اسانس و رنگ است و دیگر هیچ!
اما به تازگی، شرکت های تولید چای های بسته بندی، ادعا می کنند که تکه های میوه خشک را با چای خشک ِ داخل بسته بندی هاشان، مخلوط می کنند. کودک فهیم هم به این نتیجه رسیده که نه به عنوان چای بلکه به عنوان یک نوشیدنی گیاهی از طعمشان لذت ببرد.
از شرکت های که چای میوه ای با تکه های میوه را تبلیغ می کند، همان «Lipton»  معروف است که خیلی هامان هنوز، چای کیسه ای را به همین نام می نامیم. متاسفانه کودک فهیم هنوز نتوانسته چای ِ «Herbal» ِ لیپتون  را بیابد و امنحان کند. البته با سابقه ی چای لیپتون، این یکی هم حتما خوب است.
یکی از دیگر از انواع چای کیسه ای که ادعا دارد، طعم هایش واقعیست، «Dilmah»  است. این چای سیلانیست و در انواع طعم ها عرضه می شود؛ لیمو، بلوبری، توت فرنگی، پرتقال، تمشک، کارامل، علف لیمو، هل، دارچین، جوز و…
مثل لیپتون هم کمیاب نیست و بسیاری از مغازه ها می فروشندش. کودک فهیم یکی از کیسه ها را شخصا جراحی کرد و به این نتیج رسید که مخلوطی که داخل بالشتک ها قرار دارد قطعا چای خالص نیست و قطعات ریز خشک دیگری نیز با آن همراه است. اینکه این مخلوط کاملا چیست دیگر کار آزمایشگاه است!
 
روی جعبه های «Dilmah»، عکس این آقا، توجه را جلب می کند. تصویر مدیر عامل «Dilmah» است که می گوید تنها مدیر عامل دنیاست که چایش را خودش تهیه می کند! حالا منظورش ماده ی اولیه اش است یا اینکه چایش را خودش دم می کند، خدا عالم است!
تصویر بالا هم مزرعه ای است که چای «Dilmah» در آن به عمل می آید.
و این هم یک جمله ی قصار در مورد چای که گوینده اش را کسی نمی شناسد: «عجیب است که یک قوری چای هم می تواند تنهایی را تحمل پذیر و هم همراهی را لذت بخش تر کند»
Strange how a teapot can represent at the same time the comforts of solitude and the pleasures of company.  ~Author Unknown
 

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.