پادکست دو میم: فیلمهای اقتباسی از نمایشنامه های شکسپیر

با اقتباس به نمایشنامه‌های شکسپیر ، فیلمهای زیادی ساخته شده؛ بیست تا از بهترین فیلما به انتخاب گاردین در این پست اومده

۱- سریر خون

فیلم سریر خون

فیلمی ژاپنی محصول ۱۹۵۷ و به کارگردانی آکیرا کوروساوا است. سریر خون، اقتباسی از مکبث شکسپیر است، فیلم کوروساوا اگرچه از این نمایشنامه اقتباس کرده‌است، داستان آن در ژاپن اتفاق می‌افتد و شخصیت‌ها ژاپنی هستند.

۲- هملت

فیلم هملت

هملت با نام اصلی گَملِت درامی روسی‌ست به نویسندگی و کارگردانی گریگوری کوزینتسف و اقتباسی از تراژدی مشهور هملت که بر اساس ترجمهٔ روسیِ بوریس پاسترناک از آن (۱۹۴۱)، در سال ۱۹۶۴ و به طریقهٔ سیاه‌وسفید در اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده‌است. این فیلم جوایزی چند همچون جایزهٔ ویژهٔ هیئت داوران جشنوارهٔ فیلم ونیز را به خود اختصاص داده‌است.

۳- ناقوس‌های نیمه شب

فیلم ناقوس‌های نیمه شب

فیلمی انگلیسی‌زبان محصول مشترک دو کشور اسپانیا و سوئیس در سبک درام به کارگردانی و بازیگری اورسن ولز است که در سال ۱۹۶۵ منتشر شد. داستان فیلم در مورد یکی از شخصیت‌های مکرر ویلیام شکسپیر به نام سر جان فالستاف است.

۴- مقبول

فیلم مقبول

یک فیلم جنایی و تراژدی به کارگردانی ویشال بهاردواج محصول سال ۲۰۰۳ و الهام گرفته از نمایش‌نامه مکبث است. البته هندی ها لیست بلند بالایی از اقتباس از شکسپیر دارند.

۵- شاه لیر (محصول بریتانیا)

فیلم شاه لیر (محصول بریتانیا)

فیلمی به کارگردانی پیتر بروک است که در ۱۹۷۱ است. پل اسکوفیلد و آلن وب در این فیلم هنرنمایی کرده اند.

۶- ده چیز دربارهٔ تو که ازشان متنفرم

فیلم ده چیز دربارهٔ تو که ازشان متنفرم

یک فیلم کمدی رمانتیک محصول سال ۱۹۹۹ آمریکا به کارگردانی گیل جانگر و با بازی جولیا استایلز، هیث لجر، جوزف گوردون لویت و لاریسا اولینیک و اقتباسی از نمایشنامه رام کردن زن سرکش است.

۷- ریچارد سوم

فیلم ریچارد سوم

فیلمی به کارگردانی لارنس الیویه در سال ۱۹۵۵ با اقتباس از نمایشنامه ای به همین نام است.

۸- طوفان

فیلم طوفان

فیلمی به کارگردانی درک جارمن در سال ۱۹۷۹ با اقتباس از نمایشنامه ای به همین نام است. از بازیگران آن می‌توان به الیزابت ولش و ریچارد وارویک اشاره کرد.

۹- هملت

فیلم هملت

یک فیلم صامت درام محصول سال ۱۹۲۱ سینمای آلمان است که اقتباسی رادیکال از نمایش هملت شکسپیر به‌شمار می‌رود. از بازیگران آن می‌توان به آستا نیلسن و ادوارد فون وینترشتاین اشاره کرد.

۱۰- رومئو + ژولیت

فیلم رومئو + ژولیت

فیلمی محصول سال ۱۹۹۶ به کارگردانی باز لورمن است. این فیلم بر اساس نمایشنامه رومئو و ژولیت نوشته ویلیام شکسپیر ساخته شده‌است. در این فیلم لئوناردو دی‌کاپریو، کلیر دینز، برایان دنهی، جان لگویزمائو و پیت پاستویت بازی کردند.

جوایز فیلم و نامزدی های این عبارتند از: برنده بفتای بهترین کارگردانی، برنده بفتای بهترین فیلمنامه اقتباسی، برنده بفتای بهترین موسیقی، برنده بفتای بهترین طراحی تولید، نامزد بفتای بهترین تدوین، نامزد بفتای بهترین فیلمبرداری، نامزد بفتای بهترین صدا و    خرس نقره ای بهترین بازیگر نقش اول مرد

۱۱- شاه لیر (محصول شوروی)

فیلم شاه لیر (محصول شوروی)

فیلمی درام از گریگوری کوزینتسف محصول ۱۹۷۱ که از نمایشنامه شکسپیر به همین نام اقتباس شده است. بازیگران آن یوری یاروت، دوناتاس بانیونیس و یوئزاس بودریتیس هستند.

۱۲- هیاهوی بسیار برای هیچ

فیلم هیاهوی بسیار برای هیچ

فیلمی در ژانر کمدی رمانتیک به کارگردانی کنت برانا در سال ۱۹۹۳ با اقتباس از نمایشنامه ای به همین نام است. در این فیلم کیانو ریوز، اما تامسون و دنزل واشنگتن هنرنمایی کرده اند و تولید بی‌بی‌سی فیلمز است.

۱۳- رؤیای شب نیمه تابستان

فیلم رؤیای شب نیمه تابستان

فیلمی آمریکایی بر اساس نمایشنامه ای با همین نام  و به کارگردانی مشترک مکس راینهاردت و ویلیام دیترله و با بازی ایان هانتر، جیمز کاگنی، میکی رونی، الیویا دی هاویلند، جو ای براون، دیک پاول محصول سال ۱۹۳۵ است.

۱۴- آدم بد راحت می‌خوابد

فیلم آدم بد راحت می‌خوابد

فیلمی ژاپنی در ژانر درام به کارگردانی آکیرا کوروساوا در ۱۹۶۰ منتشر است که داستانش ریشه‌هایی در هملت دارد.

۱۵- اتللو

فیلم اتللو

فیلمی تلویزیونی به کارگردانی جنت سوزمن در ۱۹۸۹ با اقتباس از نمایشنامه اتللو است.

۱۶- تیتوس

فیلمش تیتوس

فیلمی مهیج فانتری آمریکایی-بریتانیایی به کارگردانی جولی تایمور با بازی آنتونی هاپکینز در سال ۱۹۹۹ با اقتباس از نمایشنامه «تیتوس آندرونیکوس» است.

۱۷- انگور

فیلم انگور

یک فیلم  هندی در ژانر کمدی به کارگردانی گلزار ساخته شده در سال ۱۹۸۲ با اقتباس از نمایشنامه «کمدی اشتباهات» است.

۱۸- شب دوازدهم

فیلم شب دوازدهم

فیلمی در ژانر کمدی رمانتیک با اقباس از نمایشنامه‌ای با همین نام ساخته شده در سال ۱۹۹۶ است.

۱۹- ژولیوس سزار

فیلم ژولیوس سزار

فیلمی در ژانر حماسی به کارگردانی جوزف ال. منکیه‌ویچ و بازی مارلون براندو با اقتباس با نمایشنامه ای با همین نام در سال ۱۹۵۳ است که در سال ۱۹۳۵ هم برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی هنری شده‌است.

۲۰- هر طور شما دوست دارید

فیلم هر طور شما دوست دارید

فیلمی رمانتیک ساخته کریستین ادزارد در ۱۹۹۲ با اقتباس از نمایشنامه ای با همین نام است.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.