محبوب ترین کتاب داستانی وبلاگ نویسان


سرنوشت: در پاسخ به دعوت عمومی خوابگرد از وبلاگ نویسان برای انتخاب کتاب داستانی محبوب سال ۸۸، این سطور نگاشته می شود.
تقریبا کتاب زیاد می خوان و معمولا سعی می کنم که رمان ها و مجموعه داستان های ایرانی را بخوانم و بر خلاف نظر بسیاری از کتاب خوان ها، اولویت من، داستان ها و مجموعه های ایرانیست.
انتخاب از میان یک مجموعه حالا آن مجموعه شامل هرچه که باشد، معمولا برای من هم سخت است و هم آسان، تا زمانی که گزینه ای به دلم ننشسته بسیار سخت چون هیچ انتخابی به دلم نمی نشیند و وقتی که یک مورد به دلم نشست، کار آسان می شود چون دیگر نیازی به هیچ دلیل و برهانی ندارم و انبوه دیگر گزینه ها تاثیری در انتخاب ندارد…

مقدمه ی فوق را گفتم تا بگویم که کتاب «احتمالا گم شده ام»  اثر «سارا سالار»  از آن انتخاب هاییست که هیچ جای شکی در ذهنم باقی نمی گذارد. هم شیوه ی روایتش برایم جذاب بود و هم تعلیق هایش و هم نو موضوع داستان که به نظرم به نوعی مشکلی بسیاری از زنان مدرن جامعه ی حال حاضر ماست. زنانی امروزی که با معیار های دیروزی ازدواج می کنند و در نتیجه زنان شادی در زندگی نمی شوند. پایان داستان نیز بسیار شجاعانه برگزیده شده بود.
خواندن اولین رمان «سارا سالار» بسیار برایم لذت بخش بود. رمانی که حتی اگر تمام وقایع اتفاقیه اش را تجربه نکرده باشی، باز هم برایت قابل لمس و درک است.
«بیژن و منیژه»  اثر «جعفر مدرس صادقی»، بی شک انتخاب دوم است. کتابی که از دستم نیفتاد تا تمام شد. رمانی خوشخوان پر از تعلیق و پر از فرصت که در ذهنت با هزاران دلیل، قصه ای بسازی که چند صفحه ی بعد، با جمله ای بی اعتبار می شود و تو را موا می دارد تا روایتی دیگر خلق کنی و در نهایت تو می مانی و چندین احتمال و فرضیه و داستان نویسنده که نمی دانی کدامش را درست است و لذتش نیز به همین است. «جعفر مدرس صادقی»، تنها رویه ی داستان را به همراه نقب هایی ک.چک به عمق به تو عرضه می کند و این نقب های قیدهایی می سازند برای تخیلاتت. از اینجا به بعد ریش و قیچی دست خودت است که عمق داستان را چگونه بسازی.
و سومین انتخاب، رمان «نگران نباش»  از «مهسا محب علی» هرچند، هم نام بودن کودک فهیم با نویسنده، دلیلی بود تا در صف کتاب های خوانده نشده، در اولویت قرار گیرد اما نقشی در انتخابش نداشته است. «نگران نباش» به  فرزندان نسلی می پردازد که سرنوشت آن نسل قبلی در برهه ای از تاریخ معاصر رقم خورده که یکی از مسکوت ترین دوره هاست. این نسل جدید سرگشته، شخصیت های این رمان «مهسا محب علی» هستند که از این نر برای من بسیار جالب توجه بود.

One Reply to “محبوب ترین کتاب داستانی وبلاگ نویسان”

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.