‏ احساس و سادگی، سرلوحه فعالیت «فیلیپس»‏

فیلیپس ساده و احساساتی که در سال ۱۸۹۱ با تولید لامپ‌های با فیلامان کربنی در هلند تأسیس شد، هم اکنون ۱۲۵٫۵۰۰ کارمند در بیش از ۶۰ کشور دنیا دارد و فروش سالانه آن بالغ بر ۳۰٫۴ میلیارد دلار (درسال ۲۰۰۵) گزارش شده است. تولیدات این شرکت هم اکنون در سه زمینه مراقبت سلامت، زندگی روزمره و فناوری ارائه می‌شود. فیلیپس حتی برای زمان استراحت شما نیز به سادگی نقشه کشیده است.


تاریخچه
شرکت «فیلیپس» در سال ۱۸۹۱ در آینهون (‏Eindhoven‏) هلند تأسیس شد. اولین محصول این شرکت لامپ‌های فیلامان کربنی بود. در اواخر قرن نوزدهم «فیلیپس» یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان در اروپا به شمار می‌رفت. با رسیدن توسعه صنعت روشنایی به یک حالت پایدار و ثابت، در سال ۱۹۱۴ کمپانی یک آزمایشگاه تحقیقاتی جهت مطالعه پدیده‌های فیزیکی و شیمیایی و توسعه محصولات ابداعی تأسیس نمود. این تحقیقات با تولید اولین تیوب اشعه ایکس با کاربرد پزشکی به بار نشست. تولید این تیوب نقطه عطفی در تولید محصولات جدید بود و استراتژی شرکت را به سمت تولید محصولات پزشکی سوق داد. علاوه بر آن، این زمان درست لحظه‌ای بود که «فیلیپس” می‌بایست به فکر مالکیت معنوی ابداعاتش باشد. از آن زمان تاکنون ۸۰٫۰۰۰ گواهی ثبت اختراع به نام کمپانی «فیلیپس» به ثبت رسیده است. این رقم بسیار چشمگیر و نشانگر ارزش قائل بودن به فکر و اندیشه و نوآوری است.


در سال‌های ۱۹۲ تا ۱۹۲۷ تلویزیون و رادیو نیز به فهرست محصولات فیلیپس اضافه می‌شود به گونه‌ای که تا سال ۱۹۳۲ یک میلیون دستگاه از آنها به فروش رفت. یک سال بعد، کمپانی تولید دستگاه اشعه ایکس را در ایالات متحده آمریکا آغاز نمود. در ۱۹۳۹ تعداد کارمندان «فیلیپس» در سرتاسر دنیا به ۰۰۰/۴۵ می رسد.
در دهه ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ میلیاردی، علم و فناوری توسعه فراوانی یافت. ترانزیستورها و مدارهای مجتمع انقلابی در صنعت الکترونیک ایجاد نمود. «فیلیپس” در ۱۹۶۵ اولین مدارهای مجتمع خود را به بازار عرضه نمود.
سیل محصولات و ایده‌های نو، فیلیپس را غرق نکرد بلکه با هدایت درست باعث رشد فراوان آن در دهه ۱۹۷۰ شد؛ وسایل و سیستم‌های پردازش، ذخیره و انتقال داده در این دهه توسعه فراوانی یافت و دیسک‌های فشرده و سیستم‌های ارتباطی نوری وارد بازار شد.
دهه ۱۹۹۰، زمان تغییرات بزرگ در «فیلیپس» بود. طی یک برنامه مدون، تصمیم به ساده‌سازی ساختار شرکت و کاهش زمینه‌های تجارت گرفته شد. در ۱۹۹۷ با همکاری چند شرکت دیگر، اولین ‏DVD‏ روانه بازار شد که پیشرفت چشمگیری در سرعت و ظرفیت انتقال داده ایجاد نمود. با ورود به قرن ۲۱، رشد و تغییر «فیلیپس» ادامه یافت و «احساس و سادگی” رسماً شعار زیمنس و خط مشی آن در تولید محصولات تعیین شد. جهت تحقق این هدف محصولات بخش سلامت و روزمره در اولویت قرار گرفت. در سپتامبر ۲۰۰۶، ۱/۸۰ درصد سهام بخش نیمه هادی به عنوان یک کمپانی مستقل از «فیلیپس” جدا شد. شرکت جدید هم اکنون با نام «‏NXP‏» با میراث ۵۰ساله ابداع و نوآوری به فعالیت خود ادامه می‌دهد.‏
‏”فیلیپس” هم اکنون به محصولات مراقبت سلامت، روزمره (‏Life Style‏) و فناوری دل بسته است و امید فراوانی به آینده این بخش‌‌ها دارد.

ساختار مدیریتی
مدیریت اجرایی «فیلیپس» توسط هیأت مدیره شامل حداقل سه نفر تشکیل می‌شود. مدیرعامل کمپانی ریاست آن را عهده‌دار است. اعضای هیأت مدیره قدرت و مسؤولیت جمعی دارند و مسؤولیت مدیریت شرکت، ترسیم استراتژی و رسیدن به نتایج مورد نظر بین آنها تقسیم می‌شود.‏
جهت اطمینان از تقسیم وظایف در کمپانی و اجرای استراتژی‌های کلی، کمیته‌ای با نام مدیریت گروهی وجود دارد که از اعضای هیأت مدیره، رئیس بخش‌های محصولات و افراد کلیدی تشکیل شده است. تمام اعضای این کمیته به استثنای اعضای هیأت میدره توسط هیأت نظارت تعیین می‌شود. هیأت نظارت علاوه بر آن بر خط مشی هیأت مدیره و مسائل عمومی شرکت نظارت دارد و مدیریت اجرایی را هدایت می‌نماید.‏
هیأت نظارت‏، بخش دیگری از منشور مدیریت «فیلیپس» است. این گروه بر استراتژی شرکت و مدیریت اجرایی (هیأت مدیره) و امور جاری شرکت نظارت دارد و مشاور و هادی هیأت مدیره است. هم اکنون هیأت نظارت فیلیپس متشکل از ده نفر است هک همگی از مدیران با سابقه هستند و بسیاری از آنان سمت‌ها مدیریتی مهمی در دیگر شرکت‌ها و سازمان‌ها دارند.‏

اعضای هیأت مدیره کنونی ‏
‏ هیأت مدیره فعلی متشکل از هفت نفر است. «جرالد کلیسترلی» (‏Gerald Kleisterlee‏) رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل فیلیپس، متولد ۱۹۴۶ و هلندی است.
«گاتفرید دوتاین» (‏Guttfried Dutine‏) نایب رئیس کمپانی آلمانی و متولد ۱۹۵۲ است.
«ژان پیر سیویگنون» (‏Pierre-Jean sivignon‏) دیگر عضو هیأت مدیره است که مسؤولیت ریاست امور مالی را بر عهده دارد. ژان پیر فرانسوی و متولد ۱۹۵۶ است.‏
مدیر بازاریابی فیلیپس «آندره راگنتی» (‏Andrea Ragnetti‏) است. آندره ایتالیایی و متولد ۱۹۶۰ است.‏
«جوکو کارونین» (‏Jouko Karvinen‏) عضو فنلاندی هیأت مدیره است. وی که متولد ۱۹۵۷ است مدیرعامل تجهیزات پزشکی فیلیپس است.
«رودی پرووست» (‏Rudy Provoost‏) بلژیکی مدیرعامل بخش الکترونیک و متولد ۱۹۵۹ است.
«تئووان دارسن» (‏Theo Van Deursen‏) مدیرعامل بخش محصولات روشنایی است. وی هلندی و متولد ۱۹۴۶ است.‏

فیلیپس در ایران
شرکت الکتروپزشک ابزار نماینده ایرانی بخش تجهیزات پزشکی «فیلیپس» در ایران است و به ارائه محصولات و خدمات این بخش می‌پردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.