کار، کارِ انگلیسی هاست!

آثار ایراج پزشک زاد

ایرج پزشک زاد از میکروفون و کامرا (بنا به تلفظ خودش از camera) می ترسد برای همین مصاحبه نمی کند! مصاحبه قبلش برمی گردد به بعد از پخش سریال «دایی جان ناپلئون» که به اقرار خودش حضور عوامل، ترسش را بیشتر کرده بود و البته مجری زیبایی که حواس هر کسی را پرت می کرده چه رسد به پزشک زاد هراسان!

(به گمانم این خانم مجری زیبای حواس پرت‌کن و هراس برانگیز برای آقای پزشک زاد، خانم ژاله کاظمی بوده است، البته که مطمئن نیستم و فقط شنیدم)

خالق دایی جان ناپلئون، قاضی بوده و سفیر! و هفت ماه پس از انقلاب به فرانسه مهاجرت کرده و هنوز هم ساکن همان دیار است. خودش کتاب «ادب مرد به ز دولت اوست تحریر شد» را از همه کتابهایش بیشتر دوست دارد و معتقد است زیر سایه «دایی جان ناپلئون» کمرنگ شده است.


«ماشا الله خان در بارگاه هارون الرشید»، «آسمون و ریسمون»، «خانواده نیک اختر»، «حافظ ناشنیده پند» و «گلگشت خاطرات» آثار دیگری از پزشک زاد در ادبیات داستانی و غالبا طنز است و «گلگشت خاطرات»، اتوبیوگرافی است. به نظر من اوج هنرنمایی و سواد ادبی پزشک زاد در «حافظ ناشنیده پند»، شکل می گیرد.  او کتاب های تاریخی درباره انقلاب فرانسه، یازده سپتامبر و.. نیز دارد. در مورد  کتابهای«حافظ ناشنیده پند» و «ماشا الله خان در بارگاه هارون الرشید» به زودی خواهم نوشت.


آنچه خواندید، بر اساس مصاحبه هفته قبل ایرج پزشک زاد با تلویزیون «صدای امریکا»، که ندیدم و خواهرم برایم تعریف کرده، نگاشته شده است.

پی‌نوشت: این یادداشت سالها قبل از درگذشت ایرج پزشک زاد نوشته شده است. لینک‌های اپیزود پادکست متاب و پست مربوط به آن هم بعدا به متن اضافه شده است. در اپیزودی که در ادامه لینک شده است، اطلاعات بیشتری در مورد کتابهای آقای ایرج پزشک زاد آمده است که در زمان نگارش این یادداشت، نمی‌دانستم.

اپیزود «آثار ایرج پزشک زاد» را از پادکست متاب در کست‌باکس بشنوید

معرفی کتاب‌های ایرج پزشک زاد

6 پاسخ به “کار، کارِ انگلیسی هاست!”

  1. سلام
    همه صفحه اول را خواندم وبلاگ شما را متفاوت یافتم
    آرم سمپاد مربوط به مطلب قبل رابدون اجازه از سایتتان کپی کردم
    ببخشیددیروزآدرس وبلاگم رااشتباه وارد کردم
    ضمن عذر خواهی دعوت می کنم به وبلاگ من به آدرس زیرسر بزنید
    http://www.inthenameofmygod.bolgspot.com

  2. سلام.
    تکیه کلام‌های دائی‌جان هم نوشته‌ی ایشون بوده؟ مثلاً:
    مومنت!
    دروغ چرا؟ تا قبر آ آ آ

  3. مهسا محق میگویند:

    سلام
    بله، اون شاهکار، تماما نوشته ایرج پزشک زاده
    معمولا توی تمام کتاباش، شخصیت هایی رو که دوست داره و مهم ترن، تکیه کلام دارن، تو کتاب «خانواده نیک اختر» هم «خان عمو» تکیه کلام داره!

  4. :D! کتاب هاشو هم بزاری که خواهری کردی در حقمون PDF اگه

  5. سلام مهسا
    بازم اشتباه ، وجابجایی دو حرف
    ببخشین واجازه بدین شما رادوباره به دیدن وبلاگم دعوت کنم:
    http://www.inthenameofmygod.blogspot.com

  6. من عاشق استادایرج پزشک زاد ودایی جانش هستم.هرچه از زیبایی این کتاب بگویم کم گفته ام.همان بهتر که هرکه این نوشته هارامیبیند خود کتاب های ایشان رابخرد وبخواند.استادزنده باشی.دوستت دارم.وشما که ازایشان یادکردیدهم دوست دارم.خسته نباشید.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.